بسم الله باسلام جناب استاد عابدینی (حفظه الله) در اواخر درس شرح تفسیر المیزان سال تحصیلی 93-94 و دو جلسه ابتدای سال تحصیلی 94-95 ، به شرح آیه 186 سوره بقره پرداختند. *** خداوند متعال در این آیه میفرماید: وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنِّي فَإِنِّي قَريبٌ أُجيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْيَسْتَجيبُوا لي‏ وَ لْيُؤْمِنُوا بي‏ لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ و چون بندگان من از تو سراغ مرا مى‏گيرند بدانند كه من نزديكم و دعوت دعاكنندگان را اجابت‏مى‏كنم البته در صورتى كه مرا بخوانند پس بايد كه آنان نيز دعوت مرا اجابت نموده و بايد به من ايمان آورندتا شايد رشد يابند *** در ذیل این آیه مبارکه، استاد عابدینی در جلسات شرح المیزان در دفتر نهاد رهبری (از جلسه 285 الی 301) به مباحث معرفتی پیرامون دعا و اجابت آن پرداختند. (شروع از یکشنبه 6 اردیبهشت 1394 - الی - چهارشنبه 6 خرداد و دو جلسه ابتدای سال تحصیلی 28و29 شهریور 1394) *********************************** عناوین موضوعات مطرح شده در هرکدام از 15جلسه (خلاصه مطالب مطرح شده پیرامون دعا) عبارتند از : ****** 01- جلسه285- آیه186بقره -دعا یک جذبه بین عبد و ربّ است که این جذبه خودش از «اجابت حق» است - ارکان دعا و مراتب آن درقرب و اجابت 02- جلسه286- حقیقت دعا، تحقق رابطه عبد با مالک مطلق است، که اجابت در برقراری همین ارتباط است 03- جلسه287- حقیقت ملکیت مطلق خداوند (که مالک ذات ماست) متفاوت ازملکیت طبعی و اعتباری ماست به اعضاو اموالمان 04- جلسه288- خداوند بی واسطه قاهر و مالک برهرچیز است و هرگز مقهور و مضطرّ به فعل خودش نمیشود که «همه اسباب، فقرمحض به اویند» 05- جلسه289- دو شرط استجابت = دعوة الداع (تحقق دعا) + اذا دعانی (فقط ازخدا بخواهد)، یعنی اینکه با «زبان فطرت»، «نفع خود را» «از خدا» میطلبد 06- جلسه290- دعا و حکمت نظام اسباب که همه راهند بسوی ارتباط با «سبب قاهر و بالذات» که تاثیر تمام اسباب از خداست 07- جلسه291- آداب دعا در «اخلاص برای خدا» و «انقطاع از هرغیر او» - اسباب، راه و تابلوی اویند که موجب «انس و ارتباط با خدا» شوند 08- جلسه292- فطرت درحاجتش فقط بدنبال همان «سبب حقیقی و قاهر»است که «اثرش تخلّف ناپذیرست»، اما درتطبیق بر مصداق است که اشتباه میکند و مصادیق کاذب را اشتباهاً آن سبب قاهر و رافع نیازش میپندارد. 09- جلسه293- مراتب اجابت بقدر«مراتب یقین»است - اجابت قطعی بخاطر یقین در «نظام فطری» است، و عدم قطعیت بخاطر سهو در «نظام تخیلی» 10- جلسه294- تاخیر یا تعجیل در اجابت بقدر ظرفیت و یقین ماست - إنّ العطیّة على قدرالنّیّة - العباداة هى التنزیل المعنى إلى الصورة ومنها الدّعا 11- جلسه295- عدم اجابت بخاطرعدم تحقق خود«حقیقت دعا»در«رابطه باخدا»است،وگرنه بارابطه و دعا،اجابت طبق نیازفطری قطعیست 12- جلسه296- اسباب جزطریق اتصال به آن «سبب قاهر» نیست-باید درآسانی و راحتی هم مانند شداید و سختی، فقط خدا را «موثر مستقل» دانست 13- جلسه297- دعا کلید و مفتاح کل رحمت است - باید «جهت دعا» در رفع موانع وایجاد مقتضی رعایت شود تا حقیقت دعا محقق و اجابت شود 14- جلسه300 - شهودِ مالکیّتِ حق، همان یافتنِ قربِ به حق است، که اجابت دائر مدار این قرب است 15- جلسه301- شرح روایات پایانی- حقیقتِ تاثیر فقط از آنِ خداست، که واسطه داشتنِ اسباب را او ثابت کرده و انحصارِ آنها را باطل نموده است ************************************************************ 🌹🌹🌹 در پایان برای تیمّن و تبرّک یکی از احادیث مطرح شده در جلسات را در ادامه قرار میدهیم، تا به برکت آن «توفیق بر دعای حقیقی» بیابیم: 🌹🌹🌹 قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام) : لَقَدْ دَعَوْتُ اللَّهَ مَرَّةً فَاسْتَجَابَ َ لِي‏ وَ نَسِيتُ الْحَاجَةَ لِأَنَّ اسْتِجَابَتَهُ بِإِقْبَالِهِ عَلَى عَبْدِهِ عِنْدَ دَعْوَتِهِ أَعْظَمُ وَ أَجَلُّ مِمَّا يُرِيدُ مِنْهُ الْعَبْدُ وَ لَوْ كَانَتِ الْجَنَّةُ وَ نَعِيمُهَا الْأَبَدُ وَ لَكِنْ لَا يَعْقِلُ ذَلِكَ إِلَّا الْعَامِلُونَ الْمُحِبُّونَ الْعَابِدُونَ الْعَارِفُونَ صَفْوَةَ اللَّهِ وَ خَاصَّتَهُ (بحار الانوار ج90 ص323 - مصباح الشریعه باب62 فی الدعا) 🌹 (مصباح الشريعة / ترجمه مصطفوى، متن، ص: 81) ⬇️ حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: باری خداوندمتعال را خواندم، و چون مرا جواب داد؛ حاجت خودم را فراموش كردم. آرى جواب دادن پروردگار و اقبال او به بنده خود به هنگام دعوت بزرگتر و بالاتر است از بر آورده شدن آن حاجتی که درخواست مى‏شود، حتی اگر آن حاجت، بهشت و نعمت‏هاى هميشگى بهشت باشد، و اين معنى را نمى‏فهمند مگر اشخاصى كه اهل عمل و محبت و معرفت بوده، و از برگزيدگان و خواص بندگان پروردگار باشند. 🔶 (شرح مصباح الشريعة / ترجمه عبد الرزاق گيلانى، ص: 150و151) ⬇️ 🔶و قال الصّادق عليه السّلام: لقد دعوت اللَّه فاستجاب لي، و نسيت الحاجة، لانّ استجابته باقباله على عبده عند دعوته، اعظم و اجلّ ممّا يريد منه العبد، و لو كانت الجنّة و نعيمها الابد حضرت امام صادق (عليه السّلام) مى‏ فرمايد كه: به تحقيق كه من خواندم خداوند عالم را يك مرتبه از براى غرضى و مطلبى و گفتم: يا «اللَّه»، پيش از آنكه مطلب عرض كنم، از صقع ربوبيّت شنيدم كه گفت: «لبّيك عبدى»، از لذّت اين جواب، حاجتى‏ كه داشتم، فراموش كردم. و في الواقع چه حاجت لذيذتر از اين مى‏تواند بود و چه مطلب عظيم‏تر از اين، هر چند كه آن حاجت بهشت و نعيم بهشت باشد. 🔶و لكن لا يعقل ذلك إلّا العالمون العارفون المحبّون العابدون، بعد صفوة اللَّه و خواصّه‏ مى‏فرمايد كه: اين مرتبه هر چند در نهايت علوّ شأن و رفعت مكان است، امّا راه نمى‏برد به اين لذّت، يا ادراك نمى‏كند اين لذّت را، مگر كسانى كه نفس ايشان از صفات رذيله، مخلّى و به مكارم اخلاق، محلّى باشد، مثل نفوس انبيا و اوصيا، بعد از ايشان، عالمان و شناسايان ذات و صفات واجب الوجود و بندگان مخلص او كه غرض ايشان از عبادت، نيست مگر تقرّب به جناب او و تحصيل رضاى او، نه دخول بهشت و نه خلاصى از دوزخ. 🌹 خدا روزی همه ما کند ان شاء الله 🌹🌹🌹